Victor Baciu, AmCham Moldova: Unele aspecte privind autorizarea dispozitivelor publicitare în publicitatea exterioară

  • 27.04.2023

Pe 17 martie 2022 a fost adoptată noua lege a publicității nr. 62.

Noua lege a abrogat legea veche nr. 1227/1997 cu privire la publicitate și a stabilit bazele reglementării publicității politice, mesajelor de interes public, publicității comerciale, difuzării publicității, publicității exterioare, publicității pentru anumite produse și auto-reglementării în domeniul publicității.

Deși conține mai multe prevederi benefice dezvoltării pieței de publicitate, noua lege a dat naștere unei serii de discuții și întrebări legate de modul corect de autorizare a dispozitivelor publicitare.

Principalele norme din legea publicității relevante acestui subiect se conțin în capitolul VI (publicitatea exterioară) din Legea nr. 62/2022 (în continuare „Legea”).

Având în vedere normele capitolului VI, pot fi deduse următoarele în legătură amplasarea și autorizarea publicității exterioare.

Publicitatea exterioară este publicitatea difuzată pe dispozitive publicitare amplasate în spațiile publice din exteriorul imobilelor și care este vizibilă în exteriorul imobilelor. Aceasta include și publicitatea difuzată prin intermediul dispozitivelor publicitare amplasate pe/în mijloace de transport.

Nu constituie publicitate exterioară și nu necesită autorizație pentru dispozitiv publicitar:

a) firma cu o suprafață maximă de 1 m2;

b) vitrinele localurilor de comerț şi de prestări de servicii, amenajate cu mărfuri comercializate și iluminate pe timp de noapte.

Prin firmă urmează a se înțelege inscripția amplasată pe imobilul în care își desfășoară activitatea un comerciant sau într-un loc adiacent, special amenajat, având ca obiect denumirea, marca comercială, logotipul/emblema, programul de activitate și/sau genurile de activitate ale comerciantului respectiv și, după caz, elemente de design şi aranjament artistic/arhitectural.

Orice alte imagini și/sau inscripții, amplasate pe centrele comerciale sau spații de prestări servicii, cu excepția celor prevăzute în paragraful de mai sus, se consideră publicitate și se autorizează în modul stabilit.

Dispozitivele publicitare fixe pot fi amplasate pe terenuri sau calcane, pe fațade, pe terase și/sau pe acoperișurile imobilelor, în baza autorizației pentru dispozitiv publicitar:

a) pe terenurile și/sau imobilele persoanelor fizice și ale persoanelor juridice de drept privat;

b) pe terenurile și/sau imobilele ce fac parte din domeniul public al statului și din domeniul privat al statului sau al unităților administrativ-teritoriale (art. 31 alin. (1) și (2)).

Dispozitivele publicitare mobile (i.e. elementele de decor mobil, ușor demontabile, amplasate în spații publice, destinate publicității interioare sau publicității exterioare), de exemplu, standerele, la fel necesită autorizarea conform art. 39 alin. (1) și (2) din lege. Autorizația pentru dispozitive publicitare mobile este eliberată în temeiul pașaportului dispozitivului publicitar mobil.

Procedura de obținere a autorizațiilor conform Legii este următoarea:

În cazul dispozitivelor publicitare fixe, autorizația pentru dispozitiv publicitar se eliberează de către:

a) autoritatea administrației publice locale, cu excepția cazului prevăzut la lit. b);

b) autoritatea emitentă prevăzută de Legea nr. 160/2011 privind reglementarea prin autorizare a activității de întreprinzător, în cazul în care dispozitivul publicitar fix urmează a fi amplasat și exploatat în zona de protecție a drumurilor publice din extravilanul localităților.

Pentru amplasarea și exploatarea fiecărui dispozitiv publicitar solicitantul depune la organul administrației publice locale, o cerere însoțită de pașaportul unui dispozitiv publicitar fix.

În cazul autorizării dispozitivelor publicitare în municipiul Chișinău, solicitanții pot considera prevederile Regulamentului provizoriu privind autorizare şi amplasare a dispozitivelor de publicitate, a publicității exterioare, firmelor (inscripții şi imagini exterioare) în municipiul Chișinău, completând cererea-tip prevăzută de Regulament.

În raioanele Republicii Moldova, acolo unde nu există regulamente similare, cererea ar putea fi completată în formă liberă.

Solicitantul întocmește pașaportul de sine stătător, indicând următoarele date prevăzute de lege:

- în cazul în care solicitantul este persoană fizică – copia de pe buletinul de identitate și extrasul din Registrul de stat al întreprinzătorilor individuali, iar în cazul în care solicitantul este persoană juridică – extrasul din Registrul de stat al persoanelor juridice;

- informații privind locul preconizat pentru amplasarea dispozitivului publicitar fix, însoțite de o copie de pe harta topografică la scara 1:500, cu indicarea exactă a locului preconizat pentru amplasare, și de fotografia acestuia;

- informații privind dispozitivul publicitar fix, inclusiv dimensiunile, numărul de fețe, suprafața imaginii publicitare și categoria dispozitivului publicitar (e.g. lightbox, panou pe perete cu iluminare exterioară, panou pe clădire, un stander mobil/indicator sau panoul publicitar separat amplasat).

d) în cazul dispozitivelor publicitare fixe ce urmează a fi amplasate pe pereții sau pe acoperișul unor imobile, inclusiv pe pavilioanele stațiilor de transport public sau pe chioșcurile aflate în proprietate privată, se prezintă acordul scris al proprietarului/proprietarilor respectivului bun imobil sau al reprezentantului legal al acestuia/acestora (e.g. în cazul în care un agent economic închiriază spații pentru desfășurarea activității comerciale). Calitatea de proprietar al bunului se demonstrează prin prezentarea actelor confirmative.

e) în cazul în care dispozitivul publicitar fix este amplasat în extravilanul localității, în zona unui drum public național sau local de interes raional şi/sau în zonele de protecție ale acestuia, se prezintă și actele prevăzute în anexa nr. 3 la Legea drumurilor nr. 509/1995.

Ulterior depunerii setului de acte prevăzute de lege, autoritatea emitentă a autorizației:

  • recepționează și înregistrează cererea de solicitare a autorizației pentru dispozitiv publicitar, însoțită de pașaportul dispozitivului publicitar fix, chiar dacă pașaportul nu conține toate documentele și informațiile prevăzute de lege sau chiar dacă cererea nu conține informația necesară pentru identificarea solicitantului;
  • eliberează imediat și necondiționat solicitantului certificatul constatator în modul în care a fost depusă cererea;
  • examinează cererea de solicitare a autorizației pentru dispozitiv publicitar, însoțită de pașaportul dispozitivului publicitar fix, în cadrul serviciilor sale de specialitate, fără implicarea solicitantului;
  • eliberează autorizația pentru dispozitiv publicitar în termen de 10 zile lucrătoare, începând cu ziua eliberării certificatului constatator.

 

Autorizația pentru dispozitiv publicitar se eliberează gratuit, pentru o perioadă de 5 ani, iar absența unor reglementări în domeniu la nivel local nu constituie temei pentru refuzul de a elibera solicitantului autorizația pentru dispozitiv publicitar, fapt menționat explicit în lege.

Dacă autoritatea emitentă nu răspunde la cererea de solicitare a autorizației pentru dispozitiv publicitar în termen de 10 lucrătoare, se consideră că există aprobare tacită și solicitantul are dreptul să amplaseze și să exploateze dispozitivul publicitar fix în baza pașaportului dispozitivului publicitar fix.

Nu în ultimul rând, cu referire la autorizarea publicității pe vehicule - legea publicității a modificat regulile de autorizare a acesteia și, spre deosebire de legea abrogată, care prevedea autorizarea publicității de către organele Poliției, legea nouă obligă la autorizarea publicității cu participarea a două autorități publice – Poliția (autoritate emitentă a avizului prealabil) și autoritatea publică locală (autoritate emitentă a autorizației).

În ceea ce privește aspectele legate de taxarea publicității exterioare, acestea sunt reglementate în Codul fiscal. Solicitanții care au recepționat autorizația de amplasare a publicității exterioare, urmează să înregistreze subdiviziunea fiscală pentru achitarea taxelor locale pentru dispozitivul publicitar.

De asemenea, solicitanții urmează să completeze trimestrial raportul TL13, unde va fi indicată suprafața publicitară totală, cota de impozitare și suma impozitului pentru dispozitivul publicitar care trebuie plătită.

Latest Blog