Va prezintam mai jos o scurta analiza a prevederilor a 9 (noua) Hotarari ale Comisiei nationale extraordinare de sanatate publica ce au fost aprobate in perioada 2 februarie – 15 martie 2020, precum si a Dispozitiilor 1-5 emise in perioada 18 – 25 martie 2020 ale Comisiei pentru Situatii Exceptionale a Republicii Moldova1.
Primele interdictii au fost aprobate incepand cu 10 martie 2020, cand, in conformitate cu Hotararea nr. 5 din data de 10 martie a fost sistat transportul aerian cu Italia. Ulterior, in baza Hotararii nr. 6 din 10 martie 2020 a fost interizsa, in perioada 10 martie – 1 aprilie 2020, organizarea si desfasurarea manifestarilor/masurilor/intrunirilor in masa cu participarea unui numar mai mare de 50 de persoane, cu revizuirea ulterioara a termenului mentionat, in functie de situatia epidemiologica.
In baza Hotararii nr. 7 din 13 martie 2020 a fost sistata activitatea autoritatilor publice locale, localurilor de agrement, recreere, salilor de sport, centrelor sportive, bazinelor de inot, salilor de fitness, teatrelor, cinematografelor, salilor de concerte, muzeelor si altor unitati pentru antrenament si recreere.
In baza Hotararii nr. 8 din 15 martie 2020 a fost instituit Mecanismul de functionare a Celulelor teritoriale de monitorizare permanenta a evolutiei infectiei COVID-19, iar Celulele respective au fost investite cu dreptul de luare a masurilor suplimentare de carantina in localitatile respective. Din cate cunoastem aceste Celule au aprobat o serie de alte masuri restrictive in localitatile vizate.
Prin Hotararea nr. 9 din data de 15 martie 2020 a fost sistata:
Tot prin aceasta hotarare a fost stabilit ca Centrele comerciale trebuie sa asigure functionarea in regim normal a unitatilor de comercializare a produselor alimentare si a produselor farmaceutice, amplasate in incinta acestora, iar entitatile prestatoare de servicii publice si private trebuie sa organizeze si sa asigure un regim fluid de acces al persoanelor in locurile de prestare a serviciilor, care nu va admite incalcarea distantei sociale.
Atat in baza Dispozitiei nr. 2 cat si a Dispozitiei nr. 3 Comisia pentru Situatii Exceptionale a Republicii Moldova a indemnat aceste Celule sa actioneze in stricta conformitate cu deciziile Comisiei nationale. Astfel, in baza Dispozitiei nr. 3 din data de 24 martie 2020 a fost stability ca deciziile/hotărîrile, aprobate de Comisiile locale pentru situații excepționale, care vin în contradicție cu Hotărîrea Parlamentului nr.55/2020 privind declararea stării de urgență, cu Hotărîrile Comisiei naționale extraordinare de sănătate publică și cu Dispozițiile Comisiei pentru Situații Excepționale a Republicii Moldova, se abrogă în următoarea zi din momentul aprobării prezentei Dispoziții
In final, in conformitate cu Dispozitia nr. 1 din data de 18 martie 2020, s-a decis reluarea, incepand cu data de 23 martie 2020 a urmatoarelor activitati:
Drept urmare, dupa parerea noastra, luand in considerare prevederile Hotararilor respective, analizate in coroborare cu Clasificatorul Activitatilor Economice din Moldova (CAEM), urmatoarele activitati economice au urmatorul regim juridic:
Totodata, atragem atentia ca la data de 12 martie 2020 Parlamentul Republicii Moldova a aprobat un sir de modificari la Codul Contraventional si Codul Penal, prin care au fost stabilite mai multe sanctiuni pentru nerespectarea prevederilor deciziilor Comisiei nationale extraordinare de sanatate publica si a dispozitiilor Comisiei pentru Situatii Exceptionale. Varianta finala a Legii este publicata in Monitorul Oficial al Republicii Moldova nr. 84 din data de 14 martie 2020 si este disponibila pe pagina web a Parlamentului Republicii Moldova2.
Indiferent de cele de mai sus, chiar daca activitatea prestata este permisa, sugeram agentilor economici sa implementeze cu strictete cerintele impuse de autoritatile statului si, in masura posibilitatilor, sa implementeze lucrul la domiciliu pentru angajatii si partenerii sai! #staiacasa
Opiniile exprimate in prezentul document apartin doar autorilor acestuia si nu trebuie vazute ca o consultatie juridica specializata, iar decizia privind invocarea impedimentului justificator in fiecare caz separat trebuie consultata cu un avocat.
Autorul:
Roman Ivanov
With an eight year presentation in the region, this American-owned international law firm brings together extensive local expertise and professional client’s skill. Vernon David specializes in banking, finance, corporate, mergers & acquisitions, labor, privatizations, commercial litigation and arbitration and general business law. As part of an EBRD – sponsored project, Vernon David attorneys have drafted the Republic of Moldova’s leasing law. Its clients include international financial institutions and private foreign investors, and it draws on the resources of our regional network of offices (Bucharest, Iasi, and Chisinau) for delivering the results clients expect. Its attorneys are fluent in English, Russian, Romanian and Spanish.
Sun | Mon | Tue | Wed | Thu | Fri | Sat |
---|---|---|---|---|---|---|
Latest Members & Partners News