Promovarea investițiilor americane, străine și locale în Republica Moldova și colaborarea cu Guvernul Republicii Moldova și liderii mediului de afaceri pentru dezvoltarea unui climat de afaceri mai favorabil în Moldova.
Timp de 15 ani, AmCham Moldova este una dintre cele mai reprezentative, notorii și influente asociații ale comunității de afaceri din Moldova, fiind participant activ la dialogul public-privat, promovând pe această cale importanța investițiilor în sectorul privat și a mediului de afaceri competitiv pentru creșterea economică durabilă și incluzivă.
AmCham Moldova face parte din diverse platforme naționale de consultare cu comunitatea de afaceri, precum Consiliul Economic pe lângă Prim-ministru, AmCham având rolul de coordonator al Grupului de lucru pentru „Eliminarea constrângerilor în activitatea antreprenorială”.
Asociația este acreditată de către Camera de Comerț a SUA și este parte a unei rețele de peste 130 de Camere de Comerț Americane din toată lumea, fiind afiliată în special rețelei Camerelor de Comerț Americane din UE, astfel fiind asigurat accesul AmCham Moldova la comunitatea de afaceri internațională.
La moment, membrii AmCham Moldova sunt 143 de companii, cu investiții americane, străine și locale, ce operează în diferite sectoare ale economiei naționale.
Comunitatea de afaceri AmCham Moldova, conform datelor colectate pentru anul 2019, realizează profituri ce reprezintă circa 20% din total profituri înregistrate în economia Republicii Moldova, transferă cumulativ circa 30% din total TVA colectat la import și achită salarii angajaților de aproape 2 ori mai mari decât media achitată de sectorul privat - fapt ce denotă contribuția semnificativă a membrilor AmCham la bugetul național.
Diversitatea și calitatea membrilor AmCham facilitează accesul nostru la variate practici de reglementare a afacerilor din întreaga lume. Datorită acestui fapt AmCham are capacitatea de a colecta cele mai bune exemple de politici publice cu impact asupra mediului de afaceri, de a analiza respectivele informații în context local și, respectiv, de a adresa recomandări pentru depășirea provocărilor comunității de afaceri și stimulării investițiilor în sectorul privat.
Astfel, timp de 15 ani, în mod consecvent și constructiv, formulăm propuneri încadrate în multiple pachete de recomandări legislative, punându-le la dispoziția Guvernelor, întru a servi misiunii noastre – de a contribui la crearea unui climat favorabil activității de întreprinzător, printr-un dialog deschis și o relație de strânsă colaborare cu autoritățile Republicii Moldova.
Agenda de advocacy a AmCham Moldova se bazează pe preocupările și necesitățile companiilor membre, fiind strâns corelată cu agenda de implementare a Acordului de Asociere Republica Moldova – Uniunea Europeană, fapt pentru care anual sunt elaborate și înaintate autorităților de stat peste 90 de documente de poziție.
Suntem ferm convinși că Zona de Liber Schimb Aprofundat și Cuprinzător este singura soluție viabilă care, dacă va fi implementată, va stimula activitatea de afaceri în Republica Moldova și va servi drept un instrument puternic de promovare a Republicii Moldova ca destinație investițională și va asigura integrarea țării în circuitul economic european.
Compendiul de recomandări Business CORe aduce în vizor un pachet de măsuri importante cu potențial de a spori atractivitatea investițională a Republicii Moldova în cazul în care se reușește realizarea diligentă a acestora.
Totodată, Business CORe abordează și cea mai mare provocare a anului – atenuarea impactului economic al pandemiei COVID-19. Deși nu este axat în jurul pandemiei, documentul conține o serie de propuneri menite de a spori reziliența sectorului privat în cazul în care criza se prelungește în timp.
Compendiul de Recomandări Business CORe reafirmă angajamentul AmCham de a contribui constructiv la îmbunătățirea climatului de afaceri în Republica Moldova, stimularea investițiile străine și locale, promovarea reformelor menite să asigure progresul nostru în implementarea agendei de asociere cu UE și, în cele din urmă, creșterea economică și bunăstarea societății.
Carmina Vicol, Președinte, AmCham Moldova
La 30 de ani de la obținerea independenței, Republica Moldova rămâne codașă în Europa Centrala si de Est la capitolul dezvoltării economice (PIB per cap de locuitor). În cazul perpetuării actualului tipar economic nesustenabil, bazat preponderent pe remitențe și consum decât pe investiții si export, vom înregistra în continuare performanțe modeste la capitolul creșterii nivelului calității vieții, ceea ce inevitabil va alimenta emigrarea, formând un cerc vicios.
Acest cerc vicios poate fi rupt doar prin adoptarea fermă a unui model sustenabil de creștere economică, cu sectorul privat in calitate de nucleu si forța motrice a acestuia.
Guvernul urmează să se angajeze plenar in dezvoltarea de politici stimulatoare și incluzive, asigurarea independentei si transparentei instituțiilor și livrarea de servicii publice calitative si adecvate, pentru a se asigura că sectorul privat poate prospera, inova și în consecință genera mai multe locuri de muncă și venituri în buget. Or, actualmente, ponderea investițiilor străine directe în produsul intern brut național este printre cele mai scăzute din regiune – o reflecție practică a gradului de competitivitate a țării ca destinație pentru investiții în raport cu țările din regiune. Acuratețea acestui indicator este susținută și de clasamentele internaționale privind calitatea mediului de afaceri, Moldova fiind percepută mai puțin atractivă ca locație de afaceri decât Albania, Armenia, Georgia, Bulgaria, Țările Baltice, acestea fiind doar unele exemple. Climatul de afaceri favorabil, cuplat cu atragerea targetată a investițiilor majore în infrastructură a determinat creșterea economică semnificativă în aceste țări, asigurând bunăstarea și calitatea vieții propriilor cetățeni.
Pentru a ține pasul, Moldova ar trebui să fie ambițioasă în stabilirea obiectivelor de creștere economică și să acționeze cu fermitate în realizarea acestora. O dinamică de creștere anuală de două cifre a PIB-ului pe termen scurt, cuplată cu majorarea semnificativă a exporturilor și echilibrarea balanței comerciale, precum și majorarea substanțială a stocului de investiții atât interne cât și externe pe termen mediu, sunt precondiții indispensabile ale obiectivului de bază – îmbunătățirea calității vieții în Moldova și atenuarea exodului de capital uman.
Moldova trebuie să-și clădească calea de ascensiune către Uniunea Europeană nu ca un „caz de asistență socială”, ci ca o țară în avansare economică vertiginoasă.
AmCham Moldova dorește să colaboreze cu noul Guvern pentru a revizui proiectul de Strategie Națională de Dezvoltare „Moldova 2030” cu scopul de a stabili obiective economice mult mai ambițioase, fundamentate de setul de reforme adecvat. Între timp, avem convingerea că implementarea pachetului de recomandări din cadrul acestei iterații a Business CORe va genera impulsuri economice ce vor oferi spațiu pentru implementarea obiectivelor strategice de dezvoltare.
Asigurarea unei reforme judiciare reale și eficiente pentru garantarea justiției echitabile
În pofida asistenței financiare și expertizei oferite de UE și SUA, sectorul justiției rămâne în continuare neeficient, corupția fiind percepută ca o practică uzuală. Judecătorii în mod frecvent adoptă hotărâri care contravin legislației, situație demonstrată de istoria eșecurilor Republicii Moldova la Curtea Europeană a Drepturilor Omului. Nivelul încrederii mediului de afaceri în sistemul judiciar moldovenesc este, de asemenea, scăzut, investitorii străini simțindu-se mai degrabă hărțuiți decât protejați de sistemul judiciar local.
Mecanismele alternative de soluționare a litigiilor (ADR) și mecanismele de soluționare online a litigiilor (ODR) sunt încă subdezvoltate, atât din cauza legilor ineficiente, cât și a aplicării defectuoase a dispozițiilor legale. Cele mai bune practici internaționale recente, inclusiv regionale, dezvoltate în special ca răspuns la provocările generate de pandemia COVID-19, au demonstrat că mecanismele ADR / ODR robuste și eficiente ajută la înlăturarea restanțelor instanțelor de judecată, sporesc accesul la justiție și la justiția distributivă. Reproiectarea sistemului judecătoresc necesită o nouă configurație a oamenilor, a proceselor, a tehnologiilor și a spațiilor fizice, care sunt centrate pe utilizator, compatibile cu tehnologia, durabile și accesibile.
76% din întreprinderi sunt nemulțumite de calitatea justiției (Încrederea în sistemul de justiție al Republicii Moldova, CRJM)
Asigurarea previzibilității reglementărilor activității de întreprinzător pe termen lung și scurt
Desfășurarea afacerilor în Republica Moldova prezintă în continuare provocări enorme pentru investitorii care speră la un model de afaceri cu un anumit nivel de previzibilitate a cadrului de reglementare. Aceasta deoarece antreprenorul, construindu-și un model de afaceri ce include aprobarea produselor, toate elementele de formare a costurilor, canalele de distribuție și regimul fiscal, trebuie să fie sigur că își poate baza modelul pe un climat de afaceri relativ stabil și atractiv.
Purtarea dialogului cu sectorul privat pentru alinierea priorităților publice și private de dezvoltare
Este esențial ca orice decizie care afectează activitatea de întreprinzător să fie comunicată către și în prealabil consultată cu reprezentanții mediului de afaceri. Elaborarea documentului de analiză a impactului de reglementare care însoțește proiectele de decizii trebuie să reprezinte una din etapele obligatorii de respectat în procesul de promovare a politicilor cu impact asupra mediului de business, atât la nivelul autorităților executive, cât și la nivelul Parlamentului.
Exercițiul de elaborare și consultare a proiectelor de decizii și documentelor de analiză a impactului de reglementare urmează să fie unul efectiv, participativ și orientat spre atingerea atât a priorităților publice, cât și a celor private.
Acte permisive
Existența unor proceduri complicate și uneori netransparente de obținere a permiselor, autorizațiilor, licențelor și a altor documente solicitate de autorități creează presiuni suplimentare asupra sectorului privat. Efectul practic al mai multor legi de „ghilotină” a fost minimizat de slaba coordonare a proceselor de autorizare a activității de întreprinzător între autoritățile publice și de tendința acestora din urmă de a impune reguli restrictive sau împovărătoare în contradicție cu dispozițiile legale.
Legislația în domeniul concurenței
Riscurile generate de nerespectarea legislației concurențiale sunt înalte. O întreprindere calificată drept neconformă de către Consiliul Concurenței poate fi supusă unor amenzi intempestive și disproporționat de severe, plăti pentru despăgubirea prejudiciilor cauzate competitorilor sau clienților săi din cauza comportamentului anticoncurențial sau poate fi expusă riscului contractual, majoritatea acordurilor anticoncurențiale fiind ilegale și, prin urmare, inaplicabile. Nu trebuie ignorat nici riscul reputațional, care în mod obișnuit există în orice dosar semnificativ din domeniul concurenței. Intervenția politicului și tendința de a extinde agenda politică la organul de supraveghere a pieței aduc incertitudine în piață și îngreunează în mod nejustificat pentru noii participanți evaluarea cadrului concurenței și a riscurilor asociate. Nu în ultimul rând, presiunea exogenă asupra Consiliului Concurenței generează riscul scurgerii premature a informațiilor confidențiale cu privire la investigațiile în curs și a încălcării principiului prezumției de nevinovăție.
Cadrul normativ privind protecția datelor cu caracter personal
Republica Moldova a inițiat procesul de transpunere în legislația națională a noului Regulament UE privind protecția datelor cu caracter personal (GDPR), depunând eforturi în asigurarea aplicării extrateritoriale a GDPR-ului.
Cadrul normativ privind achizițiile publice
Achizițiile publice reprezintă un capitol important din cheltuielile realizate din banii contribuabililor, autoritățile publice fiind consumatori importanți ai bunurilor și serviciilor produse de comunitatea de afaceri. Din ce în ce mai mult, achizițiile publice sunt utilizate ca pârghie pentru a stimula creșterea economică și pentru a atinge obiective politice conexe, cum ar fi stimularea inovației și obținerea unor rezultate durabile la nivel central și local.
Anume din această cauză, este foarte important ca procedurile ce țin de achizițiile publice să se realizeze într-un mod integru, eficient, corect și echidistant, bazându-se pe standarde ridicate și pe cadrul legal național ajustat la cele mai bune practici internaționale. De asemenea, acestea trebuie să se desfășoare în cadrul unor proceduri clare și transparente, asigurându-se o concurență loială între toți participanții.
Sistemul fiscal reprezintă o parte esențială a activității oricărei societăți comerciale. Este foarte important ca acesta să fie echitabil, previzibil, ușor de înțeles și de conformat, în baza celor mai bune practici regionale și internaționale și cu un sistem clar și transparent de implementare a procedurilor asociate, concentrându-se pe contribuabil și digitalizare. Organele fiscale trebuie să-și consolideze în continuare capacitățile în asigurarea conformării benevole cu accent pe rolul consultativ al autorității fiscale, creșterea gradului de satisfacție în cadrul interacțiunilor dintre contribuabili și autoritate.
Insuficiența resurselor umane calificate pe piața națională a muncii, generată de emigrarea masivă și adaptarea lentă a programelor educaționale existente în cadrul instituțiilor de învățămînt, continuă să constituie unele din principalele probleme întâmpinate de către angajatori în procesul de recrutare a persoanelor.
Aceste probleme pot fi parțial eradicate prin reformarea sistemului educațional, luând în considerare cerințele actuale și viitoare ale sectorului economic, pentru a pregăti absolvenți să corespundă necesităților reale ale sectorului privat și public din Republica Moldova.
O altă problemă care se perpetuează în timp se referă la rigiditatea pieței muncii ca factor de descurajare a creșterii economice dinamice.
Deși recunoscând efectele benefice ale eforturilor recente de modernizare a legislației muncii, antreprenorii evidențiază necesitatea de reformare a cadrului regulator în domeniul muncii, de reducere a poverii birocratice asupra angajatorilor și de transpunere a celor mai bune practici internaționale.
Activitățile îndreptate spre modernizarea Codului Muncii și a reglementărilor aferente trebuie să urmărească scopul creării condițiilor care să sporească la maxim productivitatea muncii, protejând în același timp drepturile fundamentale ale salariaților și asigurând creșterea sectoarelor cu un grad ridicat de ocupare a forței de muncă.
Politica comercială internațională
Procedurile vamale
Cu toate că procedurile vamale de export sunt considerate ca fiind mai facilitate, companiile se confruntă cu întârzieri și supra-birocratizare în procesul de emitere a certificatelor de origine. Statutul de agent economic autorizat nu este complet operațional din cauza lipsei liniilor de marcaj și a gestionării corespunzătoare a cozilor de camioane. Cerințele de reglementare și, prin urmare, costurile suplimentare de export în cazul trimiterilor poștale descurajează producătorii locali să-și promoveze activ produsele pe piețele externe.
Una dintre problemele principale invocate de către importatori este practica majorării nejustificate a valorii în vamă a mărfurilor importate, utilizând valori de referință. Aceasta se referă în special la prețurile indicate în facturi ale mărfurilor importate și la costurile de transport.
Lipsa unor reglementări corespunzătoare pentru terminalele vamale produce un impact semnificativ asupra costurilor legate de procedura de vămuire.
Siguranța alimentară și sănătate publică
Semnarea Acordului de Asociere Republica Moldova – Uniunea Europeană a impulsionat intensificarea schimburilor comerciale între cele două părți, în mare parte generată de eliminarea barierelor tarifare și netarifare datorită efortului de apropiere a sistemului de reglementare al Moldovei de cel al UE. Totuși în continuare, cadrul legal din Moldova prevede numeroase aprobări ale autorităților sanitare înainte de plasarea pe piață a unui produs, de ex. coordonarea ambalajului, avertismente de sănătate, notificarea produselor noi și a produselor cu compoziție modificată, prezentarea ingredientelor, suplimentar la cerințele cu privire la certificare sanitară și certificare de conformitate. Aceste certificări sunt de cele mai multe ori redundante, generează procese birocratice, împovărătoare și consumatoare de timp, Ucraina, de exemplu renunțând deja la multe din ele.
Remuneraţia compensatorie pentru copia privată
Legea cu privire la dreptul de autor și drepturile conexe explică într-un mod neclar mecanismul de percepere a remuneraţiei compensatorii pentru copia privată și nu stabilește o listă explicită a echipamentelor și suporturilor pentru care se percepe remuneraţia compensatorie pentru copia privată.
Pe de altă parte, cuantumul remuneraţiei compensatorii stabilit de lege pentru titularii de drepturi constituie 3% din valoarea bunurilor importate, care este unul dintre cele mai mari niveluri compensatorii din lume.
Legea este interpretată excesiv și abuziv de către beneficiarii remuneraţiei colectate (organizații de gestiune colectivă), solicitând plata remunerației de minim 3% pentru diverse suporturi, cum ar fi smartphone-urile, computerele și alte dispozitive similare, pretinzând că aceste dispozitive sunt utilizate pentru producerea copiilor private.
Acces la finanțe
Conform Băncii Mondiale, indicele creditului intern pentru sectorul privat (% din PIB) constituie 24,8, fiind o performanță destul de scăzută în comparație cu cea din regiune (Serbia - 54,7). Prin urmare, trebuie încurajată finanțarea agenților economici pentru a se dezvolta, pe de o parte, și oferirea creditelor de către creditorii instituționali pe de altă parte. Legea nr. 179/2016 dedicată IMM-urilor a etichetat doar potențialele mecanisme de finanțare pentru companiile mici și mijlocii, inclusiv start-up-uri inovatoare, nefiind elaborate reglementări subsidiare. Astfel potențialii investitori sunt descurajați de a se angaja în astfel de finanțări și de a acoperi deficitul de finanțare a întreprinderilor mici.
Servicii de plată
Băncile și prestatorii de servicii de plată nebancare asigură circulația corespunzătoare a banilor în economie, concentrându-se pe plățile electronice (fără numerar) și implementând cele mai bune tehnologii FinTech pentru a deveni cât mai digitale în acest sens.
Asigurări
Sectorul asigurărilor este subdezvoltat și continuă să se lupte împotriva concurenței neloiale. Datorită faptului că unii jucători ar putea să întâmpine dificultăți în conformarea la cerințele prudențiale financiare, există un risc permanent de practicare a regulilor de joc diferite în sector.
Fondurile de pensii facultative
Dezvoltarea durabilă și promovarea economiei verzi reprezintă priorități de dezvoltare pentru Republica Moldova. Acestea își găsesc reflectarea în principalele documente de politici ale Guvernului, dar totodată sunt parte a angajamentelor Republicii Moldova față de partenerii externi de dezvoltare. Acordul de Asociere cu Uniunea Europeană urmărește expres asigurarea dezvoltării durabile şi promovarea economiei verzi în țara noastră. Republica Moldova s-a angajat să armonizeze legislația națională la cea europeană și să asigure integrarea prevederilor de protecție a mediului, utilizarea rațională a resurselor și eficiență energetică, în toate sectoarele economiei naționale și ale vieții sociale.
Energia din surse regenerabile
Republica Moldova trebuie să-și elaboreze viziunea și strategia de dezvoltare pe termen scurt, mediu și lung, luând în calcul reducerea emisiilor CO2 prin decarbonizarea sectorului energetic, al transporturilor și industriei.
Elaborarea și aprobarea Planului Național de Energie și Climă este necesară pentru setarea țintelor privind reducerea emisiilor, stabilirea ponderii de energie curată în mixul energetic, precum și alte măsuri menite să reducă poluarea și să combată efectele schimbărilor climatice.
Promovarea producției de energie regenerabilă va contribui nu doar la decarbonizarea sectorului, dar și la întărirea securității energetice.
Deși cadrul normativ primar și secundar pentru promovarea producerii energiei electrice din surse regenerabile, bazat pe licitație, a fost adoptat și intrat în vigoare încă în anul 2018, până în prezent nu s-a lansat nici o licitație.
Reglementările privind gestionarea deșeurilor
Deși din punct de vedere istoric legislația cu privire la mediu nu a fost considerată o preocupare pentru sectorul privat, având în vedere angajamentele statului de a pune în aplicare legislația UE în materie de mediu, pentru sectorul privat sunt stabilite, în mod principial, noi obligații.
Reglementările privind epurarea apelor uzate
Crearea unor mecanisme financiare de încurajare a producătorilor locali să implementeze cele mai bune tehnici disponibile în domeniul gestionării apelor reziduale rezultate din procesul de producere.
Agricultura ecologică
Sectorul ecologic al Republicii Moldova are un potențial considerabil de creștere. Proximitatea de piața UE oferă agricultorilor din Republica Moldova un avantaj competitiv, în special datorită Zonei de Liber Schimb Aprofundat și Cuprinzător.
Piața farmaceutică
Există o nevoie persistentă de dezvoltare în Moldova a unei piețe transparente, eficiente și nediscriminatorii pentru produsele farmaceutice, echipamentele medicale și serviciile de asistență medicală.
O cooperare continuă între toate părțile interesate – atât publice, cât și private - ar trebui să fie concentrată pe o viziune comună a reformei în domeniul asistenței medicale menită să garanteze accesul la servicii de sănătate accesibile și calitative pentru cetățenii moldoveni, înrădăcinându-se astfel percepția că Moldova este un loc sigur de viață și muncă.
Piața produselor farmaceutice și a serviciilor medicale este una specifică, care într-adevăr are nevoie de supraveghere și reglementare din partea autorităților publice. Cu toate acestea, reglementările excesive și nejustificate ale pieței, legate, printre altele, de reglementările privind controlul prețurilor, autorizare medicamentelor etc., fără o analiză și justificare adecvată și în lipsa mecanismelor funcționale de control, duc la denaturări ale pieței, reducerea investițiilor și deficit de produse.
Telecomunicații
Industria telecomunicațiilor are o importanță deosebită pentru economia Moldovei, contribuind semnificativ la creșterea produsului intern brut, promovând creșterea economică și incluziunea digitală, și sprijinind dezvoltarea industriei TI.
Cu toate acestea, industria telecomunicațiilor se confruntă cu o serie de probleme care pot compromite angajamentul acesteia de a investi în continuare în Republica Moldova.
Transformarea digitală revine pe primele linii ale agendei guvernamentale în perioada COVID-19. Perioada pandemică a fost o perioadă de regândire care începe o nouă eră în relațiile B2G, iar transformarea digitală devine o necesitate pentru serviciile publice. Cu toate acestea, unele provocări trebuie să fie abordate pentru a face perspectivele B2B și B2C mai digitalizate.