AmCham Moldova a organizat o discuție publică privind evoluția comerțului electronic

  • 24.11.2023

Comerțul electronic oferă un potențial enorm pentru dezvoltare, iar în acest an a fost recunoscut drept prioritate națională și a fost creat deja un întreg ecosistem pentru accelerarea vânzărilor online. Acest lucru a fost menționat în cadrul unei discuții publice desfășurate recent online de AmCham Moldova cu prilejul Black Friday și al deschiderii sezonului de cumpărături din preajma sărbătorilor de iarnă.

Piața de comerț electronic din Republica Moldova se estimează la aproximativ 320 mln de euro pe an, a remarcat Felicia Jereghi, Managing Director la Indigo Grup. Potrivit ei, cercetările recente au arătat că există premise ca în următorii trei ani această cifră să crească de cinci ori doar din contul consumului intern.

În prezent, 1,8 mln de moldoveni sunt prezenți în mediul online în timp ce puțin peste jumătate de milion dintre ei cumpără de pe Internet. Ponderea celor din urmă este în creștere, ceea ce oferă teren pentru o dezvoltare accelerată.

Volumul anual de cumpărături pe cap de locuitor constituie 155 de euro sau de patru ori mai puțin decât în România, iar în câțiva ani ar putea să elimine această discrepanță, a subliniat Felicia Jereghi.

În ultimele 12 luni, în România a fost înregistrat un volum total de vânzări în valoare de 71,6 mlrd de euro, din care 4,3 mlrd de euro – online, a specificat Oana Dumitrescu, Industry Head & Retail Lead la Google.

În Republica Moldova sunt în jur de 1700 de magazine online, în timp ce în România această cifră este de aproximativ 60 de mii, a precizat Andrei Radu, CEO & Founder, GPeC. 

Comerțul online crește de trei ori mai repede decât cel offline și acest indice reprezintă 15% față de 5%, a subliniat Cristian Mbala, Head of Product, 999.md. Acest ritm atestă însă o tendință de temperare în comparație cu cel din timpul pandemiei de COVID-19 bunăoară, de 50% pe an în 2020, și a constituit 25% în 2021, 20% în 2022 și 15% în 2023.

Printre cele mai noi tendințe în comerțul online se numără lansarea comenzilor și efectuarea achitărilor de pe telefonul mobil, precum și includerea fără costuri suplimentare a unor produse și servicii adiționale cumpărăturilor pentru creșterea satisfacției clienților, a accentuat Stanislav Potemkin, Head of Merchant Sales and Acquiring Moldova and Belarus la Visa.

Această activitate a fost realizată în parteneriat cu Proiectul Tehnologiile Viitorului, finanțat de USAID, Suedia și Marea Britanie.

Latest AmCham News